Friday 22 February 2013

Kisah Harta Terpendam yg dijumpai di Perairan Melayu

Menyebut negara Malaysia, orang mungkin akan memberitahu anda tentang hidangan gastronomi Pulau Pinang, runtuhan Portugis / Belanda Melaka dan orang-utan Sarawak. Pelawat di sini mungkin kata-kata kasar tentang batu karang menawan Pulau Redang dan putih pantai bersih Tioman. Bercakap penerokaan, terdapat Taman Negara Pahang dan Gunung Kinabalu yang mempesonakan. Terkenal untuk bukit kapur-batu, Ipoh juga dikenali untuk kaum wanita yang cantik, yang juga berlaku untuk menjadi tempat kelahiran bekas Bon-gadis, Michelle Yeoh. By the way, pereka kasut terkenal dunia, Jimmy Choo juga Malaysia, adakah anda tahu bahawa?

Ya, semua barangan yang berkaitan dengan tempat yang menarik ini dipanggil Malaysia adalah bagus dan setiap topik kaya layak kanta berasingan. Tetapi hari ini, saya ingin bercakap tentang khazanah Malaysia. Tidak, bukan jenis tender undang-undang tetapi dalam bentuk artifak yang diselamatkan dari bahagian bawah Laut China Selatan dan Selat Melaka. Mereka kini dipamerkan di Muzium Negara Malaysia dan akan berada di sana untuk baki 2011. Saya mengambil beberapa tembakan dan pemikiran perkongsian mereka dengan anda.

Ia telah berkata bahawa bangkai kapal seperti kapsul masa. Perkara yang mereka tinggalkan memberitahu anda sedikit tentang lalu; yup, kita berbicara sejarah di sini. Setelah berkata bahawa, saya pasti anda akan bersetuju bahawa melainkan jika anda mempunyai PhD dalam bidang arkeologi yang pakar dalam tamadun Asia purba, melihat tinggalan kapal karam tidak boleh memberitahu anda amat. Perkara yang baik walaupun muzium menyediakan beberapa maklumat mengenai kapal dan pameran supaya anda yang benar-benar tidak kelihatan seperti orang yang ***** yang lengkap. Pandangan bahawa orang lain ditambah pada subjek (saya dan, ahem .. pengetahuan asas sejarah Malayan) jenis meningkatkan penghargaan saya terhadap bangkai kapal (yang tidak berbunyi agak kanan, adakah ia? Apa yang saya benar-benar maksudkan ialah simpati mendalam saya untuk orang-orang yang terkorban, tetapi saya menghargai bukti mereka ditinggalkan).


WHAT LIES BENEATH THE MALAYSIAN SEAS?

Unravelling the Secrets of The Past





Sejarah Ringkas Malaya
Saya akan memberitahu anda sedikit tentang sejarah Tanah Melayu. Tidak bahawa semua bangkai kapal yang terikat kepada sejarah Malaya. Tetapi saya berharap untuk memberikan anda gambaran tentang peristiwa yang berlaku di sini apabila bangkai kapal ini berlaku di luar negara kita. Tetapi saya akan memastikan ia pendek supaya tidak membosankan anda .. Juga sila ambil perhatian bahawa bandar Melaka sering dipetik kerana banyak perkara yang berlaku di sini. Ia seperti aising kek Malaya, dapatkan ia? Jadi sila jangan mengelirukan Melaka dengan Malaya. Satu adalah sebuah bandar, yang lain adalah sebuah negara keseluruhan.




Bayangkan sebuah tamadun purba di mana kapal-kapal saudagar awal Cina, Arab dan Eropah berkumpul di pelabuhan tropika bandar yang dipanggil Melaka dan menjalankan perdagangan rempah, batu permata, sutera, porselin, barangan makanan dan juga kemewahan seperti bulu burung raja udang, gading gajah, badak tanduk dan mutiara dari rantau ini. Beratus-ratus "jung" Cina dot Selat Melaka dan berpuluh-puluh peniaga feri belayar kapal dan pendakwah ke negara kita. Menjulang di jarak, gambar gelap muncul; armada kapal perang Portugis sarat dengan meriam bersedia untuk serangan habis-habisan Melaka (TM 1511). Mereka menangkap Melaka selepas pertempuran sengit dengan Kesultanan Melayu Melaka, yang kemudian pergi untuk menubuhkan Kesultanan Johor.

Belanda, sama terdorong untuk mengawal laluan perdagangan yang lumayan ini kemudiannya overthrows Portugis dengan bantuan daripada Kesultanan Johor (TM 1641). Tetapi Belanda kemudian menyerahkan Melaka kepada British (TM 1824) yang kemudiannya memerintah jajahan British di Singapura, Pulau Pinang dan Melaka (CE 1826 - 1946 CE). Dan akhirnya, Perang Dunia Kedua; kuasa melepaskan British ke Jepun tanpa sebarang pertarungan tetapi reclaims tiga tahun kemudian. Itulah Malayan sejarah pekat. Selepas mendapat kemerdekaan daripada British pada tahun 1957 ia menjadi Malaysia ..

Mereka adalah hari-hari apabila semenanjung ini dikenali sebagai "Tanah Melayu" yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "Tanah Melayu" atau hanya "Malaya". Dari tulisan-tulisan ahli matematik dan ahli geografi Yunani, Claudius Ptolemy (CE 90 - 168 CE), kita tahu bahawa Eropah awal dilalui perairan kita kadang-kadang dalam abad pertama. Orang Cina juga dipercayai telah belayar laut kita semasa Dinasti Han (SM 206 - CE 220) dan mempunyai hubungan perdagangan dengan Empayar Rom. Itulah kisah jauh dibelakang.

Dan hakikat bahawa Selat Melaka adalah sebahagian daripada laluan perdagangan yang paling berlaku pada hari-hari awal (dikenali sebagai "Jalan Sutera"), anda boleh bayangkan jumlah trafik maritim di sini? Dan mengingati kejelikan perjalanan laut, ribut, lanun, terumbu khianat, orang mengantuk off di roda, banyak jiwa miskin mesti telah mengalah kepada bahaya.

Lebih dua ribu tahun perdagangan maritim, lantai lautan Laut China Selatan telah menjadi tanah perkuburan bilangan banyak shipwrecks.Tiada siapa tahu jumlah sebenar shipwreck kapal di Malaysia ni mungkin beribu mungkin beratus ribu kapal?. Seseorang Menteri Malaysia baru-baru ini mengumumkan terdapat Sudah 75 dilaporkan bangkai kapal di perairan kita sahaja, dan banyak lagi tidak dilaporkan. Hmm ... berfikir tentang semua bangkai masih terbaring di sana hanya menunggu untuk ditemui? By the way, beberapa bangkai kapal ditemui adalah seperti baru-baru ini seperti pada tahun 2003, jadi saya tidak akan terkejut jika penemuan lain dibuat cantik tidak lama lagi.




Sebelum saya menyimpang jauh ke angkasa lepas, biarlah saya kembali kepada topik di tangan yang adalah untuk menunjukkan kepada anda barangan yang diselamatkan dari laut Malaysia. Saya telah disusun gambar dalam susunan kronologi peristiwa kapal karam dengan Nota-nota yang disertakan bangkai dan pulih items.To mendapatkan perspektif MASA semasa kemalangan ini berlaku, saya telah dimasukkan coretan maklumat lain yang saya fikir adalah relevan.


THE "TANJUNG SIMPANG MENGAYAU" SHIPWRECK (CE 960 - CE 1126)

Kapal karam tertua ditemui dari perairan Malaysia



Wrecksite itu ditemui oleh seorang nelayan tempatan pada tahun 2003. Ia terletak 700 meter dari pantai Tanjung Simpang Mengayau, Kudat, Sabah. di bawah air 12 meter. Artifak termasuk gong gangsa dan barangan seramik yang dipercayai berasal dari Dinasti Song China (CE 960 - 1276 CE). Kapal ini mungkin telah tenggelam oleh kuat timur monsun ombak dan kemudian dipecahkan hampir serta-merta sebagai gelombang berdebar-debar menghancurkan terhadap batu-batu karang. Little kekal kayu yang terdiri kapal. Sampel telah dihantar untuk analisis dan keputusan menunjukkan bahawa ia datang dari satu spesis pokok yang hanya ditemui dalam iklim sederhana, yang menunjukkan bahawa kapal itu telah dibina di China

Terdapat juga rompakan yang luas, supaya boleh menjelaskan barangan terhad pada paparan (tidak dapat melihat apa-apa gong gangsa!).



Where was the SOngs?

Buyung ini telah dipecat dengan menjadi sayu hijau zaitun dan nampaknya datang dari Dinasti Song Utara China.

Sekarang sedikit latar belakang pada Songs. Siapakah mereka? Sumber mengatakan mereka adalah masyarakat yang paling maju masa mereka. Itu adalah sekitar CE 1000. Kredit pergi kepada mereka untuk memajukan perdagangan antarabangsa walaupun dengan orang dari sejauh semenanjung Arab dan timur Afrika. Mereka juga terkemuka dalam bidang teknologi pertanian, besi-mekanisme dan percetakan. Bukan itu sahaja, mereka memulakan satu sistem pentadbiran kerajaan yang teratur. Mungkin bukan masalah besar hari ini, tetapi rakyat sebenarnya terpaksa untuk lulus peperiksaan awam untuk mendapatkan pekerjaan sebagai pegawai kerajaan.

Tetapi malangnya, saya membaca bahawa amalan mengikat kaki wanita berkembang semasa Dinasti Song (walaupun ia bermula dengan pendahulunya, T'angs).
Saya tidak masuk ke butiran gadis kecil mengikat kaki ... ia terlalu hodoh untuk menggambarkan.




EMPEROR TAIZU (CE 960 - CE 976) OF THE SONG DYNASTY

Maharaja ini adalah bertanggungjawab untuk menyatukan China, menubuhkan kerajaan pusat dengan sistem pentadbiran yang berkesan, menggalakkan inovasi teknologi dan hubungan diplomatik asing.


THE "TURIANG " SHIPWRECK (CE 1370)

Tanda-tanda awal daripada Dinasti Ming China di Perairan Malaysia



Antara penemuan kapal karam tertua di Laut China Selatan, ia telah ditemui oleh ahli arkeologi marin Sweden, Sten Sjostrand pada Mei 1998 kira-kira 100 kilometer nautcal dari tanah terdekat. Kapal ini telah didapati dari era Dinasti Ming (CE 1368 - 1644 CE). Banyak Sukhotai pasu, barang berlapis Sisatchanalai hijau dan ikan underglazed dan pinggan bunga berasal dari Thailand dan Vietnam telah dijumpai.

Seramik ini menawarkan petunjuk baru mengenai perdagangan maritim di Asia Tenggara, dan khususnya ke dalam sejarah seramik Thailand. Turiang adalah sebuah kapal Cina nampaknya menuju untuk Borneo dan / atau Sulawesi.



Mengapa terdapat seramik begitu Thai & Vietnam di papan Kapal Cina?

Terima kasih kepada Sten Sjostrand yang ditemui Turiang, kami mendapat tahu bahawa seramik Thailand adalah perniagaan BESAR di Asia Tenggara. The Turiang (dinamakan selepas tanur-laman di Thailand yang kebanyakan daripada stoneware dihasilkan) adalah sebenarnya sebuah kapal Cina tetapi terpaksa Thai, Vietnam dan Cina seramik di atas kapal. Ia mungkin belayar dari Ayutthaya, maka modal Thailand untuk Borneo dan / atau Sulawesi. Dengan lebih setengah kargo membuat seramik Thai, sejarah mula untuk menilai semula kepentingan dua pusat pengeluaran utama Sukhothai dan Si-Satchanalai di Thailand.

Turiang juga memberitahu kita bahawa penguasaan seramik Cina dalam pasaran eksport semasa Song (CE 960 - 1276 CE) dan awal Yuan (CE 1271 - 1368 CE) dinasti kemudian menghadapi persaingan yang serius daripada seramik Vietnam dan Thailand (terutamanya dari abad ke-14 seterusnya semasa Dinasti Ming). Ada yang percaya ia adalah kerana tembikar Cina yang melarikan diri serangan Mongol di utara China untuk padang rumput yang lebih selamat di Thailand dan Vietnam, membayangkan pemindahan pengetahuan teknikal membuat seramik dari pendatang Cina kepada pesaing mereka bakal. Sesetengah pembina kapal juga dianggap telah meninggalkan China pada 1371 CE.

Ia juga telah mencadangkan bahawa penurunan dalam seramik Cina mungkin disebabkan untuk 'Ming mengharamkan'.

'Ming ban' adalah larangan yang dikenakan oleh Maharaja Hongwu atas semua aktiviti maritim terutamanya untuk membendung kegiatan cetak rompak. Rupa-rupanya langkah ini adalah kaunter-produktif dan menyebabkan kesengsaraan terperi kepada masyarakat pantai dan pedagang laut sah. Pengharaman ini tidak hanya dibuat ia menyakitkan untuk perniagaan, ia juga dibuat ia sukar bagi warga asing untuk melawat China. Pada masa itu, satu-satunya cara untuk warga asing untuk melawat Ming China melalui sistem penghormatan.





Hasil eskavasi :









Close Shot of a Celadon plate from The Turiang


A Sisatchanalai celadon plate with floral motif.
 
 
THE NANYANG" SHIPWRECK (CE 1380)


Another Chinese Shipwreck from the MIng Dynasty



Bangkai Ini disovered 1995 tentang 10 batu nautika dari Pulau Pemanggil, Johor. Bawah 54 meter dari air laut, Sawankhalok dan Sisatchanalai Celadon pinggan dan balang dari China Selatan telah dijumpai.

Nampaknya penemuan ini telah dibuat oleh Sverker Hallstrom berdasarkan maklumat yang dikumpul oleh Sten Sjostrand. Kapal itu dianggarkan 18 meter panjang dengan 5 meter tiang tinggi dan dengan kira-kira 15,000 hingga 20,000 keping stoneware dan clayware di atas kapal. Kapal karam Nanyang bertarikh 1380 CE dan tetapi menunjukkan satu anjakan yang berbeza dalam perdagangan dari China ke Thailand. Kapal saudagar masih mempunyai reka bentuk Cina tetapi telah dibuat kayu keras tropika. Bolehkah ia telah dibina di Thailand juga?




Harta Yg dijumpai :





This storage jar with blackish brown glaze is believed to originate from Maenam Noi, Singburi, Thailand.
 

No comments:

Post a Comment