Stanley Lane Poole (1914) seorang penulis Barat menyifatkan Salahuddin
sebagai anak seorang governor yang memilliki kelebihan daripada orang
lain tetapi tidak menunjukkan satupun tanda-tanda ia akan menjadi orang
hebat pada masa depan. Akan tetapi ia menunjukkan akhlak yang mulia.
Walau bagaimanapun Allah telah mentakdirkannya untuk menjadi pemimpin
besar pada zamannya dan Allah telah menyediakan dan memudahkan
jalan-jalannya untuk menjadi pemimpin agung itu. Ketika ia menjadi
tentera Al-Malik Nuruddin, sultan Aleppo, ia diperintahkan untuk pergi
ke Mesir. Pada masa itu Mesir diperintah oleh sebuah kerajaan Syi'ah
yang tidak bernaung di bawah khalifah. Bahauddin bin Shaddad, penasihat
utama Salahuddin telah menulis bahawa Salahuddin sangat berat dan
memaksa diri untuk pergi ke Mesir bagaikan orang yang hendak di bawa ke
tempat pembunuhan (Bahauddin, 1234).
Tetapi itulah sebenarnya apa yang dimaksudkan dengan firman Allah,
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu"
(Al-Baqarah:216).
Pertukaran Hidup Salahuddin al Ayubi
Ketika Salahuddin menguasai Mesir, ia tiba-tiba berubah. Ia yakin bahawa
Allah telah mempertanggung jawabkan kepadanya satu tugas yang amat
berat yang tak mungkin dapat dilaksanakan jika ia tidak
bersungguh-sungguh. Bahauddin telah menuliskan dalam catatannya bahwa
Salahuddin sebaik-baik sahaja ia menjadi pemerintah Mesir. Dunia dan
kesenangannya telah lenyap dari pandangan matanya. Dengan hati yang
rendah dan syukur kepada Allah ia telah menolak godaan-godaan dunia dan
segala kesenangannya (Bahauddin,1234).
Bahkan Stanley Lane Poole(1914) telah menuliskan bahwa Salahuddin
mengubah cara hidupnya kepada yang lebih keras. Ia bertambah wara' dan
menjalani hidup yang lebih berdisiplin dan sederhana. Ia mengenepikan
corak hidup senang dan memilih corak hidup "Spartan" yang menjadi contoh
kepada tenteranya. Ia menumpukan seluruh tenaganya untuk satu tujuan
yaitu untuk membina kekuasaan Islam yang cukup kuat untuk menghalau
orang kafir dari tanah air Islam.
Salahuddin pernah berkata, "Ketika Allah menganugerah kan aku bumi
Mesir, aku yakin Dia juga bermaksud Palestin untukku. Ini menyebabkan ia
memenangkan perjuangan Islam. Sehubungan dengan ia telah menyerahkan
dirinya untuk jalan jihad.
Semangat Jihadnya
Fikiran Salahuddin sentiasa tertumpu kepada jihad di jalan Allah.
Bahauddin telah mencatatkan bahwa semangat Salahuddin yang
berkobar-kobar untuk berjihad menentang tentera Salib telah menyebabkan
jihad menjadi tajuk perbincangan yang paling digemarinya. Ia sentiasa
meluangkan seluruh tenaganya untuk memperkuat pasukan tenteranya,
mencari mujahid-mujahid dan senjata untuk tujuan berjihad.
Dalam medan peperangan ia bagaikan seorang ibu yang garang kehilangan
anak tunggal akibat dibunuh oleh tangan jahat. Ia akan bergerak dari
satu hujung medan peperangan ke hujung yang lain untuk mengingatkan
tenteranya supaya benar-benar berjihad di jalan Allah semata-mata. Ia
juga akan pergi ke seluruh pelosok tanah air dengan mata yang berlinang
mengajak manusia supaya bangkit membela Islam.
Ketika ia mengepung Acre ia hanya minum, itupun selepas dipaksa oleh
doktor peribadinya tanpa makan. Doktor itu berkata bahawa Salahuddin
hanya makan beberapa suap makanan semenjak hari Jumaat hingga senin
kerena ia tidak mahu perhatiannya kepada peperangan terganggu.
(Bahauddin, 1234).
Peperangan Hittin
Satu siri peperangan yang sengit telah berlaku antara tentera Salahuddin
dengan tentera Salib di kawasan Tiberias di kaki bukit Hittin. Akhirnya
pada 24 Rabiul-Akhir, 583 H, tentera Salib telah kalah. Dalam
peperangan ini Raja Kristian yang memerintah Palestin telah dapat di
tawan beserta adiknya Reginald dari Chatillon. Pembesar-pembesar lain
yang dapat ditawan ialah Joscelin dari Courtenay, Humphrey dari Toron
dan beberapa orang ternama yang lain. Ramai juga tentera-tentera Salib
berpangkat tinggi telah tertawan. Stanley Lane-Poole menceritakan bahwa
dapat dilihat seorang tentera Islam telah membawa 30 orang tentera
Kristian yang ditawannya sendiri diikat dengan tali khemah.
Mayat-mayat tentera Kristian bertimbun-timbun seperti batu di atas batu
di antara salib-salib yang patah, potongan tangan dan kaki dan
kepala-kepala manusia berguling seperti buah tembikai. Dianggarkan
30,000 tentera Kristian telah mati dalam peperangan ini. Setahun selepas
peperangan, timbunan tulang dapat dilihat memutih dari jauh.
Kecintaan Salahuddin kepada Islam
Peperangan Hittin telah menyerlahkan kecintaan Salahuddin kepada Islam.
Stanley Lane-Poole menulis bahawa Salahuddin berkhemah di medan
peperangan semasa peperanggan Hittin. Pada satu ketika setelah khemahnya
didirikan diperintahkannya tawanan perang dibawa ke hadapannya. Maka
dibawalah Raja Palestin dan Reginald dari Chatillon masuk ke khemahnya.
Dipersilakan sang Raja duduk di dekatnya.
Kemudian ia bangun pergi ke hadapan Reginald lalu berkata, "Dua kali aku
telah bersumpah untuk membunuhnya. Pertama ketika ia bersumpah akan
melanggar dua kota suci dan kedua ketika ia menyerang jamaah haji.
Ketahuilah aku akan menuntut bela Muhammad saw atasnya". Lalu ia
menghunuskan pedangnya dan memenggal kepala Reginald. Mayatnya kemudian
dibawa keluar oleh pengawal dari khemah.
Raja Palestin apabila melihat adiknya dipancung, ia mengeletar kerana
menyangka gilirannya akan tiba. Tetapi Salahuddin menjamin tidak akan
mengapa-apakannya sambil berkata, "Bukanlah kelaziman seorang raja
membunuh raja yang lain, tetapi orang itu telah melanggar segala
batas-batas, jadi terjadilah apa yang telah terjadi".
Tindakan Salahuddin adalah disebabkan kebiadaban Reginald kepada Islam
dan Nabi Muhammad saw. Bahauddin bin Shaddad, penasihat kepercayaan
Salahuddin mencatatkan bila jamaah haji dari Palestin diserang
dicederakan tanpa belas kasihan oleh Reginald, di antara tawanannya
merayu supaya mereka dikasihani. Tetapi Reginald dengan angkuhnya
mengatakan, "Mintalah kepada Nabi kamu, Muhammad, untuk menyelematkan
kamu". Ketika ia mendengar berita ini ia telah berjanji akan membunuh
Reginald dengan tangannya sendiri apabila ia dapat menangkapnya.
Menawan Baitul Muqaddis
Kemenangan peperangan Hittin telah membuka jalan mudah kepada Salahuddin
untuk menawan Baitul Muqaddis. Bahauddin telah mencatatkan bahawa
Salahuddin sangat-sangat berhajat untuk menawan baitul Muqaddis
hinggakan bukitpun akan mengecut dari bebanan yang dibawa di dalam
hatinya. Pada hari jumaat, 27 Rajab, 583H, iaitu pada hari Isra' Mi'raj,
Salahuddin telah memasuki banda suci tempat Rasulullah saw. naik ke
langit.
Dalam catatan Bahauddin ia menyatakan inilah kemengan atas kemengang.
Ramai orang yang terdiri dari ulama, pembesar-pembesar, peniaga dan
orang-orang biasa datang merayakan gembira kemenangan ini. Kemudiannya
ramai lagi orang datang dari pantai dan hampir semua ulama-ulama dari
Mesir dan Syria datang untuk mengucapkan tahniah kepada Salahuddin.
Boleh dikatakan hampir semua pembesar-pembesar datang. Laungan "Allahhu
Akbar" dan "Tiada tuhan melainkan Allah" telah memenuhi langit.
Selepas 90 tahun kini sembahyang Jumaat telah diadakan semula di Baitul
Muqaddid. Salib yang terpampang di 'Dome of Rock' telah diturunkan.
Betapa hebatnya peristiwa ini tidak dapat digambarkan. Hanya Allah
sahaja yang tahu betapa hebatnya hari itu.
Salahuddin yang Penyayang
Sifat penyayang dan belas kasihan Salahuddin semasa peperangan ini
sangat jauh berbeda daripada kekejaman musuh Kristiannya. Ahli sejarah
Kristian pun mengakui hal ini. Lane-Poole mengesahkan bahwa kebaikan
hati Salahuddin telah mencegahnya daripada membalas dendam. Ia telah
menuliskan yang Salahuddin telah menunjukkan ketiggian akhlaknya ketika
orang-orang Kristian menyerah kalah. Tenteranya sangat bertanggung
jawab, menjaga peraturan di setiap jalan, mencegah segala bentuk
kekerasan hinggakan tiada kedengaran orang-orang Kristian diperlakukan
tidak baik. Semua jalan keluar-masuk ke Baitul Muqaddis di tangannya dan
seorang yang amanah telah dilantik di pintu Nabi Daud untuk menerima
wang tebusan daripada orang-orang Kristian yang ditawan. Lane-Poole juga
telah menuliskan bahawa Salahuddin telah mengatakan kepada pegawainya,
"Adikku telah membuat infak, Padri besar pun telah benderma. Sekarang
giliranku pula". Lalu ia memerintahkan pegawainya mewartakan di
jalan-jalan Jerusalem bahawa sesiapa yang tidak mampu membayar tebusan
boleh dibebaskan. Maka berbondong-bondonglah orang keluar dari pintu St.
Lazarus dari pagi hingga ke malam. Ini merupakan sedekah Salahuddin
kepada orang miskin tanpa menghitung bilangan mereka. Selanjutnya
Lane-Poole menuliskan bagaimana pula tindak-tanduk tentera Kristian
ketika menawan Baitul Muqaddis kali pertama pada tahun 1099. Telah
tercatat dalam sejarah bahawa ketika Godfrey dan Tancred menunggang kuda
di jalan-jalan Jerusalem jalan-jalan itu 'tersumbat' dengan
mayat-mayat, orang-orang Islam yang tidak bersenjata disiksa, dibakar
dan dipanah dari jarak dekat di atas bumbung dan menara rumah-rumah
ibadah. Darah yang membasahi bumi yang mengalir dari pembunuhan
orang-orang Islam secara beramai-ramai telah mencermarkan kesucian
gereja di mana sebelumnya kasih sayang sentiasa diajarkan. Maka sangat
bernasip baik orang-orang Kristian apabila mereka dilayan dengan baik
oleh Salahuddin.
Lane-Poole juga menuliskan, jika hanya penaklukan Jerusalem sahaja yang
diketahui mengenai Salahuddin, maka ia sudah cukup membuktikan dialah
seorang penakluk yang paling penyantun dan baik hati di zamannya bahkan
mungkin di sepanjang zaman.
Perang Salib Ketiga
Perang Salib pertama ialah kejatuhan Palestin kepada orang-orang
Kristian pada tahun 1099 (490H) manakala yang kedua telah dimenangi oleh
Salahuddin dalam peperangan Hittin pada tahun 583H (1187M) di mana
beberapa hari kemudian ia telah menawan Baitul Muqaddis tanpa
perlawanan. Kekalahan tentera Kristian ini telah menggegarkan seluruh
dunia Kristian. Maka bantuan dari Eropah telah dicurahkan ke bumi
Palestin. Hampir semua raja dan panglima perang dari dunia Kristian
seperti Fredrick Barbossa raja Jerman, Richard The Lion raja England,
Philips Augustus raja Perancis, Leopold dari Austria, Duke of Burgundy
dan Count of Flanders telah bersekutu menyerang Salahuddin yang hanya
dibantu oleh beberapa pembesar nya dan saudara maranya serta tentaranya
untuk mempertahankan kehormatan Islam. Berkat pertolongan Allah mereka
tidak dapat dikalahkan oleh tentera bersekutu yang besar itu.
Peperangan ini berlanjutan selama 5 tahun hingga menyebabkan kedua belah
pihak menjadi lesu dan jemu. Akhirnya kedua belah pihak bersetuju untuk
memuat perjanjian di Ramla pada tahun 588H. Perjanjian ini mengakui
Salahuddin adalah pengusa Palestin seluruhnya kecuali bandar Acra
diletakkan di bawah pemerintahan Kristian. Maka berakhirlah peperangan
Salib ketiga.
Lane-Poole telah mencatatkan perjanjian ini sebagai berakhirnya Perang
Suci yang telah berlajutan selama 5 tahun. Sebelum kemenangan besar
Hittin pada bulan Julai, 1187 M, tiada satu inci pun tanah Palestin di
dalam tangan orang-orang Islam. Selepas Perjanjian Ramla pada bulan
September, 1192 M, keseluruhanya menjadi milik mereka kecuali satu jalur
kecil dari Tyre ke Jaffa. Salahuddin tidak ada rasa malu apapun dengan
perjanjian ini walaupun sebahagian kecil tanah Palestin masih di tangan
orang-orang Kristian.
Atas seruan Pope, seluruh dunia Kristian telah mengangkat senjata. Raja
England, Perancis, Sicily dan Austria serta Duke of Burgundy, Count of
Flanders dan beratus-ratus lagi pembesar-pembesar telah bersekutu
membantu Raja dan Putra Mahkota Palestin untuk mengembalikan kerajaan
Jerusalem kepada pemerintahan Kristian. Walau bagaimanapun ada raja yang
mati dan ada yang balik dan sebahagian pembesar-pembesar Kristian telah
terkubur di Tanah Suci itu, tetapi Tanah Suci itu masih di dalam tangan
Salahuddin.
Selanjutnya Lane-Poole mencatatkan, seluruh kekuatan dunia Kritian yang
telah ditumpukan dalam peperangan Salib ketiga tidak mengoyangkan
kekuatan Salahuddin. Tenteranya mungkin telah jemu dengan peperangan
yang menyusahkan itu tetapi mereka tidak pernah undur apabila diseru
untuk menjualkan jiwa raga mereka di jalan Tuhan. Tenteranya yang berada
jauh di lembah Tigirs di Iraq mengeluh dengan tugas yang tidak
henti-henti, tetapi ketaatan meraka yang tidak pernah berbelah bagi.
Bahkan dalam peperangan Arsuf, tenteranya dari Mosil (sebuah tempat di
Iraq) telah menunjukkan ketangkasan yang hebat. Dalam peperangan ini,
Salahuddin memang boleh memberikan kepercayaan kepada tentra-tenteranya
dari Mesir, Mesopotamia, Syria, Kurds, Turkmans, tanah Arab dan bahkan
orang-orang Islam dari mana-mana sahaja. Walaupun mereka berlainan
bangsa dan kaum tetapi Salahuddin telah dapat menyatukan mereka di atas
jalan Tuhan dari pada mula peperangan pada tahun 1187 hinggalah
berakhirnya pada tahun 1192.
Lane-Poole juga menuliskan dalam peperangan ini Salahuddin sentiasa
syura. Ia mempunyai majlis syura (musyawarah) yang membuat
keputusan-keputusan ketenteraan. Kadang-kadang majlis ini membatalkan
keputusan Salahuddin sendiri. Dalam majlis ini tiada siapa yang
mempunyai suara lebih berat tiada siapa yang lebih mempengaruhi fikiran
Salahuddin. Semuanya sama sahaja. Dalam majlis itu ada adiknya,
anak-anaknya, anak saudaranya, sahabat-sahabat lamanya,
pembesar-pembesar tentera, kadi, bendahari dan setiausaha. Semuanya
mempunyai sumbangan yang sama banyak dalam membuat keputusan. Pendeknya
semuanya menyumbang dalam kepakaran masing-masing. Walau apa pun
perbincangan dan perdebatan dalam majlis itu, mereka memberikan ketaatan
mereka kepada Salahuddin.
Wafatnya Salahuddin
Pada hari Rabu, 27 Safar, 589H, pulanglah Salahuddin ke rahmatullah
selepas berhempas pulas mengembalikan tanah air Islam pada usia 57
tahun. Bahauddin bin Shaddad, penasihat utama Salahuddin telah menulis
mengenai hari-hari terakhir Salahuddin. Pada malam 27 Safar, 12 hari
selepas ia jatuh sakit, ia telah menjadi sangat lemah. Syeikh Abu
Ja'afar seorang yang wara' telah diminta menemani Salahuddin di Istana
supaya jika ia nazak, bacaan Qur'an dan syahadah boleh diperdengarkan
kepadanya.
Memang pada malam itu telah nampak tanda-tanda berakhirnya hayat
Salahuddin. Syeikh Abu Jaafar telah duduk di tepi katilnya semenjak 3
hari yang lepas membacakan Qur'an. Dalam masa ini Salahuddin selalu
pingsan dan sedar sebentar. Apabila Syeikh Au Jaafar membacakan ayat,
"Dialah Allah, tiada tuhan melainkan Dia, Yang mengetahui yang ghaib dan
yang nyata" (Al-Hasyr: 22), Salahuddin membuka matanya sambil senyum,
mukanya berseri dan denga nada yang gembira ia berkata, "Memang benar".
Selepas ia mengucapkan kata-kata itu rohnya pun kembali ke rahmatullah.
Masa ini ialah sebelum subuh, 27 Safar.
Kesungguhan dan Semangat
Ketika mengepung bandar Acre, Bahauddin mencatatkan bahawa Salahuddin
mengidap sakit berat yang menyebabkan beliau sangat susah untuk bangun.
Meskipun demikian, ia keluar menunggang kudanya untuk memeriksa angkatan
tenteranya. Bahauddin bertanya kepadanya bagaimana ia boleh menahan
sakitnya. Maka Salahuddin menjawab, "Penyakit akan meninggalkanku
apabila kamu menunggang kuda".
Dalam ketika yang lain ia sebenarnya dalam keadaan yang lemah akibat
sakit tetapi pergi memburu musuh sepanjang malam. "Apabila ia sakit",
kata Bahauddin, Aku dan doktor akan bersamanya sepanjang malam. Ia tidak
dapat tidur akibat menahan sakit, tetapi apabila pagi menjelang, ia
akan menunggang kuda untuk melawan musuh. Ia menghantar anak-anaknya ke
medan perang sebelum memerintahkan orang lain berbuat demikian. Aku dan
doktornya bersamanya sepanjang hari menunggang kuda sehinggalah musuh
berundur apabila senja menjelang. Ia hanya akan kembali ke khemah
selepas memberikan arahan untuk kawalan keselamatan pada waktu malam".
Dalam kesungguhan, semangat dan ketahanan rasanya tiada siapa yang boleh
menandingi Salahuddin. Kadang-kadang ia sediri pergi ke kawasan
perkhemahan tentera musuh bersama perisik-perisiknya sekali bahkan dua
kali sehari. Ketika berperang ia sendiri akan pergi merempun celah-celah
tentera musuh yang sedang mara. Ia sentiasa mengadakan pemeriksaan ke
atas setiap tenteranya dan memberikan arahan kepada panglima-panglima
tenteranya. Bahauddin ada mencatatkan satu kisah yang menunjukkan betama
beraninya Salahuddin. Salahuddin diberitahu bahawa ia selalu mendengar
bacaan hadis pada masa lapang bukannya ketika perang. Apabila mendengar
perakara ini ia segera mengarahkan supaya hadis-hadis dibacakan
kepadanya ketika peperangan sedang berkecamuk dengan sengitnya.
Salahuddin tidak pernah gentar dengan ramainya tentera Salib yang datang
untuk menentangnya. Dalam bebeerapa ketika, tentera Salib berjumah
sehingga 600,000 orang, tetapi Salahuddin menghadapinya dengan tentera
yang jauh lebih sedikit. Berkat pertolongan Allah ia menang, membunuh
ramai musuh dan membawa ramai tawanan. Ketika mengepung Acre, pada satu
petang lebih dari 70 kapal tentera musuh beserta senjata berat mendarat
pada satu petang.
Boleh dikatakan semua orang merasa gentar kecuali Salahuddin. Dalam satu
peperangan yang sengit semasa kepungan ini, serangan mendadak
besar-besaran dari musuh telah menyebabkan tentera Islam kalang kabut.
Tentera musuh telah merempuh khemah-khemat tentera Islam bahkan telah
sampai ke khamah Salahuddin dan mencabut benderanya. Tetapi Salahuddin
bertahan dengan teguhnya dan berjaya mengatur tenteranya kembali
sehingga ia berjaya membalikkan kekalahan menjadi kemenangan. Musuh
telah kalah teruk dan berundur meninggalkan lebih kurang 7,000
mayat-mayat.
Bahauddin ada mencatatkan betapa besarnya cita-cita Salahuddin. Suatu
hari Salahuddin pernah berkata kepadanya, "Aku hendak beri tahu padamu
apa yang ada dalam hatiku. Apabila Allah mentakdirkan seluruh tanah suci
ini di bawah kekuasaanku, aku akan serahkan tanah-tanah kekuasaanku ini
kepada anak-anakku, kuberikan arahan-arahanku yang terakhir lalu ku
ucapkan selamat tinggal. Aku akan belayar untuk menaklukkan pulau-pulau
dan tanah-tanah. Aku tak akan meletakkan senjata ku selagi masih ada
orang-orang kafir di atas muka bumi atau jika ajalku sampai.
No comments:
Post a Comment