Asal usul permainan video /
video game terletak pada awal tabung sinar katod berasaskan pertahanan
peluru berpandu sistem pada akhir tahun 1940-an. Program-program ini
kemudian diadaptasi ke dalam permainan sederhana lain di era tahun
1950-an. Pada akhir 1950-an dan melalui tahun 1960-an, lebih banyak
permainan komputer yang dibangunkan (kebanyakan di komputer mainframe),
secara berperingkat-peringkat kecanggihan dan kerumitan pun turut
bertambah. Selepas tempoh ini, video game menyimpang ke pelbagai
platform: arcade, mainframe, konsol, komputer peribadi dan kemudian
permainan genggam.
Syarikat komersial pertama konsol permainan video adalah Computer Space pada 1971, yang meletakkan asas bagi industri hiburan baru di akhir 1970-an di Amerika Syarikat, Jepun, dan Eropah. tapi syarikat ini tidak bertahan lama ini sebahagian besar disebabkan oleh banjir dari video game yang datang ke pasaran mengakibatkan keruntuhan total industri game konsol di seluruh dunia, akhirnya menggeser dominasi pasaran dari Amerika Utara ke Jepun. Tapi ini hanya mempengaruhi pasaran game konsol, pasaran game komputer sebahagian besar tidak terjejas. Generasi selanjutnya dari konsol video game akan terus didominasi oleh syarikat-syarikat Jepun. Walaupun beberapa usaha akan dilakukan oleh Amerika Utara dan syarikat-syarikat Eropah, generasi keempat konsol, usaha mereka pada akhirnya akan gagal. . Tidak sampai generasi keenam konsol permainan video akan non-syarikat Jepun mengeluarkan sebuah sistem konsol berjaya secara komersial. Pasaran telah mengikuti jalan yang sama dengan beberapa kali gagal dilakukan oleh syarikat-syarikat Amerika yang semuanya gagal di luar beberapa kejayaan yang terhad dalam permainan elektronik mudah alih sejak awal. Saat ini hanya syarikat-syarikat Jepun memiliki kejayaan besar memegang konsol game, walaupun dalam beberapa tahun terakhir permainan mudah alih telah datang ke peranti seperti telefon bimbit dan PDA.
Generasi Pertama
Generasi pertama konsol permainan video berlangsung dari tahun 1972, dengan keluaran dari Magnavox Odyssey, hingga 1977, ketika "pong"-style pengeluar konsol meninggalkan pasaran secara besar-besaran kerana pengenalan dan kejayaan mikroprosesor berasaskan konsol
Magnavox Odyssey 200
style game pong
Generasi kedua
Dalam sejarah komputer dan video game, generasi kedua (biasa disebut sebagai awal era 8 bit atau kurang lebih 4 bit era) bermula pada tahun 1976 dengan menerbitkan Fairchild Channel F dan Radofin 1292 Advanced Programmable Video sistem. Di era generasi kedua ini yang menjadi primadona konsol game adalah konsol game ATARI. Beberapa contoh konsol game pada generasi kedua dapat dilihat disamping. Dari ki-ka adalah Fairchild Channel F, Atari 2600, Magnavox Odyssey ver. 2, Atari 5200
Generasi Ketiga
Generasi ketiga bermula pada tahun 1983 dengan dipasarkannya Jepun Family Computer tau lebih dikenali dengan nama Famicom (kemudian dikenali sebagai Nintendo Entertainment System di seluruh dunia). Walaupun konsol generasi sebelumnya juga menggunakan 8-bit processor, pada akhir generasi inilah konsol rumah yang pertama kali diberi label oleh mereka "bit". Ini juga masuk ke mode sebagai sistem 16-bit seperti Mega Drive / Genesis dipasarkan untuk membezakan antara generasi konsol. Di Amerika Syarikat, generasi ini di game ini terutama didominasi oleh NES / Famicom. Di era ini pulalah terjadi perang konsol game yang pertama antara syarikat konsol Nintendo dengan SEGA.
Generasi keempat
Generasi keempat atau biasa disebut dengan era 16 bit, pada generasi ini NES mendapat sambutan hangat di seluruh dunia, dan sebuah syarikat bernama Sega cuba menyaingi Nintendo. Pada tahun 1988, Sega mengeluarkan konsol next-generation mereka, Sega Mega Drive (yang juga dikenali dengan Sega Genesis). Konsol ini menyajikan gambar yang lebih tajam dan animasi yang lebih halus berbanding NES. Konsol ini cukup berjaya memberi tekanan, tetapi NES tetap bertahan dengan angka jualan tinggi. Dua tahun berselang, pada 1990, Nintendo kembali semula dengan konsol next-gen mereka, SNES (Super Nintendo Entertainment System). Selama 4 tahun, Nintendo dan Sega menjadi pesaing ketat, walaupun ada beberapa pengeluar seperti SNK dengan NeoGeo-nya, NEC dengan TurboGrafx-16 dan Phillips CD-i, tapi kedua-dua konsol mereka begitu rapuh dan popular. Tahun 1989 Nintendo mengeluarkan portable game, Game Boy. Harga: $ 109.
NEC mengeluarkan video game sistem Turbografx-16, PC Engine versi Amerika Utara. Harga: $ 189.
Sega mengeluarkan video game system Sega Genesis. Harga: $ 249.
Atari mengeluarkan game-portable berwarna pertama Atari Lynx. Harga: $ 149.
NEC mengeluarkan versi yang dipertingkatkan dari console PC Engine mereka di Jepun, SuperGrafx. Hanya 5 judul game yang menggunakan video game ini dan tidak pernah dijual secara komersial di luar Jepun. Tahun 1990 Trip Hawkins keluar dari Electronic Arts dan mendirikan 3DO. NEC mengeluarkan Turbografx CD pengembangan untuk Turbografx-16, menaiktaraf sistem tersebut dengan CD-ROM. Harga: $ 399. SNK merilis Neo-Geo (AES), untuk pertama kalinya sistem yang benar-benar membawa arcade ke rumah. Harga: $ 699. Squaresoft merilis Final Fantasy pertama yang nantinya menjadi role-playing game terbaik di sistem console. Sega mengeluarkan game-handheld Game Gear. Microprose terbentuk. NEC merilis versi hanheld dari Turbografx-16 console mereka, TurboExpress. Tahun 1991 Commodore merilis video game rumahan berasaskan CD, CDTV. Harga: $ 999. Fujitsu mengeluarkan FM Towns Marty, console 32-bit pertama di dunia. Nintendo mengeluarkan Super Nintendo. Harga: $ 199. Joe Santulli dan Kevin Oleniacz mendirikan Digital Press, penerbitan bebas pengumpul video game pelbagai sistem. Dua penerbit PC entertaintment utama, Cinemaware dan Epyx, tutup. Tahun 1992 Philips mengeluarkan video game rumahan berasaskan CD, CD-i. Sega mengeluarkan pengembangan sega CD untuk Sega Genesis.
Generasi kelima
Generasi kelima atau disebut juga dengan era konsol 32 bit. dimana konsol game yang paling popular pada generasi ini adalah Sony Playstation
Generasi keenam
Generasi keenam ini ditandai dengan munculnya konsol-konsol game next generation dari masing-masing syarikat seperti SONY, SEGA, Nintendo serta munculnya satu lagi konsol game baru yang dilancarkan oleh Microsoft yang diberi nama Xbox. Perang konsol game ini akhirnya mengakibatkan jatuhnya syarikat konsol SEGA yang tidak dapat lagi meneruskan konsol next generation (Dreamcast) mereka dan lebih memilih untuk menumpukan perhatian di bidang pembuatan game konsol.
Generasi ketujuh
Kerana semakin canggihnya teknologi di bidang teknologi maka kemudian 3 syarikat konsol terbesar (Sony, Nintendo, dan Microsoft) mengeluarkan kembali konsol next-generation mereka keluaran terbaru. Sony mengeluarkan konsol next-gen yang diberi nama PS3 (Playstation 3), lalu Nintendo dengan Nintendo Wii kemudian Microsoft dengan Xbox 360. Pada generasi ini semakin dikembangkan sistem permainan online atau permainan yang melibatkan banyak pemain yang berhubung dengan konsol mereka dan semakin ditinggalkannya permainan single player.
Sekian penjelasan sejarah konsol game dari saya, semoga bermanfaat untuk anda semua sekalian. Terima Kasih
Syarikat komersial pertama konsol permainan video adalah Computer Space pada 1971, yang meletakkan asas bagi industri hiburan baru di akhir 1970-an di Amerika Syarikat, Jepun, dan Eropah. tapi syarikat ini tidak bertahan lama ini sebahagian besar disebabkan oleh banjir dari video game yang datang ke pasaran mengakibatkan keruntuhan total industri game konsol di seluruh dunia, akhirnya menggeser dominasi pasaran dari Amerika Utara ke Jepun. Tapi ini hanya mempengaruhi pasaran game konsol, pasaran game komputer sebahagian besar tidak terjejas. Generasi selanjutnya dari konsol video game akan terus didominasi oleh syarikat-syarikat Jepun. Walaupun beberapa usaha akan dilakukan oleh Amerika Utara dan syarikat-syarikat Eropah, generasi keempat konsol, usaha mereka pada akhirnya akan gagal. . Tidak sampai generasi keenam konsol permainan video akan non-syarikat Jepun mengeluarkan sebuah sistem konsol berjaya secara komersial. Pasaran telah mengikuti jalan yang sama dengan beberapa kali gagal dilakukan oleh syarikat-syarikat Amerika yang semuanya gagal di luar beberapa kejayaan yang terhad dalam permainan elektronik mudah alih sejak awal. Saat ini hanya syarikat-syarikat Jepun memiliki kejayaan besar memegang konsol game, walaupun dalam beberapa tahun terakhir permainan mudah alih telah datang ke peranti seperti telefon bimbit dan PDA.
Generasi Pertama
Generasi pertama konsol permainan video berlangsung dari tahun 1972, dengan keluaran dari Magnavox Odyssey, hingga 1977, ketika "pong"-style pengeluar konsol meninggalkan pasaran secara besar-besaran kerana pengenalan dan kejayaan mikroprosesor berasaskan konsol
Magnavox Odyssey 200
style game pong
Generasi kedua
Dalam sejarah komputer dan video game, generasi kedua (biasa disebut sebagai awal era 8 bit atau kurang lebih 4 bit era) bermula pada tahun 1976 dengan menerbitkan Fairchild Channel F dan Radofin 1292 Advanced Programmable Video sistem. Di era generasi kedua ini yang menjadi primadona konsol game adalah konsol game ATARI. Beberapa contoh konsol game pada generasi kedua dapat dilihat disamping. Dari ki-ka adalah Fairchild Channel F, Atari 2600, Magnavox Odyssey ver. 2, Atari 5200
Generasi Ketiga
Generasi ketiga bermula pada tahun 1983 dengan dipasarkannya Jepun Family Computer tau lebih dikenali dengan nama Famicom (kemudian dikenali sebagai Nintendo Entertainment System di seluruh dunia). Walaupun konsol generasi sebelumnya juga menggunakan 8-bit processor, pada akhir generasi inilah konsol rumah yang pertama kali diberi label oleh mereka "bit". Ini juga masuk ke mode sebagai sistem 16-bit seperti Mega Drive / Genesis dipasarkan untuk membezakan antara generasi konsol. Di Amerika Syarikat, generasi ini di game ini terutama didominasi oleh NES / Famicom. Di era ini pulalah terjadi perang konsol game yang pertama antara syarikat konsol Nintendo dengan SEGA.
Generasi keempat
Generasi keempat atau biasa disebut dengan era 16 bit, pada generasi ini NES mendapat sambutan hangat di seluruh dunia, dan sebuah syarikat bernama Sega cuba menyaingi Nintendo. Pada tahun 1988, Sega mengeluarkan konsol next-generation mereka, Sega Mega Drive (yang juga dikenali dengan Sega Genesis). Konsol ini menyajikan gambar yang lebih tajam dan animasi yang lebih halus berbanding NES. Konsol ini cukup berjaya memberi tekanan, tetapi NES tetap bertahan dengan angka jualan tinggi. Dua tahun berselang, pada 1990, Nintendo kembali semula dengan konsol next-gen mereka, SNES (Super Nintendo Entertainment System). Selama 4 tahun, Nintendo dan Sega menjadi pesaing ketat, walaupun ada beberapa pengeluar seperti SNK dengan NeoGeo-nya, NEC dengan TurboGrafx-16 dan Phillips CD-i, tapi kedua-dua konsol mereka begitu rapuh dan popular. Tahun 1989 Nintendo mengeluarkan portable game, Game Boy. Harga: $ 109.
NEC mengeluarkan video game sistem Turbografx-16, PC Engine versi Amerika Utara. Harga: $ 189.
Sega mengeluarkan video game system Sega Genesis. Harga: $ 249.
Atari mengeluarkan game-portable berwarna pertama Atari Lynx. Harga: $ 149.
NEC mengeluarkan versi yang dipertingkatkan dari console PC Engine mereka di Jepun, SuperGrafx. Hanya 5 judul game yang menggunakan video game ini dan tidak pernah dijual secara komersial di luar Jepun. Tahun 1990 Trip Hawkins keluar dari Electronic Arts dan mendirikan 3DO. NEC mengeluarkan Turbografx CD pengembangan untuk Turbografx-16, menaiktaraf sistem tersebut dengan CD-ROM. Harga: $ 399. SNK merilis Neo-Geo (AES), untuk pertama kalinya sistem yang benar-benar membawa arcade ke rumah. Harga: $ 699. Squaresoft merilis Final Fantasy pertama yang nantinya menjadi role-playing game terbaik di sistem console. Sega mengeluarkan game-handheld Game Gear. Microprose terbentuk. NEC merilis versi hanheld dari Turbografx-16 console mereka, TurboExpress. Tahun 1991 Commodore merilis video game rumahan berasaskan CD, CDTV. Harga: $ 999. Fujitsu mengeluarkan FM Towns Marty, console 32-bit pertama di dunia. Nintendo mengeluarkan Super Nintendo. Harga: $ 199. Joe Santulli dan Kevin Oleniacz mendirikan Digital Press, penerbitan bebas pengumpul video game pelbagai sistem. Dua penerbit PC entertaintment utama, Cinemaware dan Epyx, tutup. Tahun 1992 Philips mengeluarkan video game rumahan berasaskan CD, CD-i. Sega mengeluarkan pengembangan sega CD untuk Sega Genesis.
Generasi kelima
Generasi kelima atau disebut juga dengan era konsol 32 bit. dimana konsol game yang paling popular pada generasi ini adalah Sony Playstation
Generasi keenam
Generasi keenam ini ditandai dengan munculnya konsol-konsol game next generation dari masing-masing syarikat seperti SONY, SEGA, Nintendo serta munculnya satu lagi konsol game baru yang dilancarkan oleh Microsoft yang diberi nama Xbox. Perang konsol game ini akhirnya mengakibatkan jatuhnya syarikat konsol SEGA yang tidak dapat lagi meneruskan konsol next generation (Dreamcast) mereka dan lebih memilih untuk menumpukan perhatian di bidang pembuatan game konsol.
Generasi ketujuh
Kerana semakin canggihnya teknologi di bidang teknologi maka kemudian 3 syarikat konsol terbesar (Sony, Nintendo, dan Microsoft) mengeluarkan kembali konsol next-generation mereka keluaran terbaru. Sony mengeluarkan konsol next-gen yang diberi nama PS3 (Playstation 3), lalu Nintendo dengan Nintendo Wii kemudian Microsoft dengan Xbox 360. Pada generasi ini semakin dikembangkan sistem permainan online atau permainan yang melibatkan banyak pemain yang berhubung dengan konsol mereka dan semakin ditinggalkannya permainan single player.
Sekian penjelasan sejarah konsol game dari saya, semoga bermanfaat untuk anda semua sekalian. Terima Kasih
No comments:
Post a Comment